DIY Textile School

Hier vind je inspiratie

Creative Challenge Contest 2 Gallery

De jury heeft een keuze gemaakt en de publieksstemmen zijn geteld! Er zijn twee winnaars: De winnaar van de juryprijs is Anne Marijke Spijkerboer met het werk ‘Niet in Grootse Dingen’. De publieksprijs is gegaan naar Odile von Heyden met ‘Aarde’ met 165 stemmen. De winnaars krijgen via e-mail bericht over hun prijs. Alle deelnemers hebben feedback gekregen op het werk wat zij ingezonden hebben.

‘Niet in Grootse Dingen’ door Anne Marijke Spijkerboer

‘Aarde’ door Odile von Heyden

Hieronder zie je het overzicht van alle deelnemers die een foto hebben ingezonden. Het is niet meer mogelijk om te stemmen. Wanneer je op een afbeelding klikt ga je naar de pagina met een beschrijving die de maker heet toegevoegd. Op die pagina kan je ook een vergroting openen van het werk.

Vorige fotoVolgende foto
Wedstrijd is afgelopen!
Titel: Overgave
Inzender: h.c.mensink
Votes: 22

Categorie: Ame-No-Uzume
Views: 547
Beschrijving: Meditatie bij H. Clara – Hedwig Mensink Mijn keuze Clara is een van de vrouwen die behoort bij mijn kunstproject genaamd: Van Bakvis tot Mystica. Clara was waarschijnlijk, zoals zo veel jonge pubermeisjes, zo’n bakvis die stiekem verliefd werd. Voor haar was dat Franciscus. Natuurlijk schrijft niemand in de geschiedenis over de verliefdheid van Clara, het idee alleen al!!! Maar na 25 jaar werken met pubers weet ik zeker dat het wel zo gegaan is. Je moet ergens beginnen om te voelen wat liefde is. Haar liefde voor Franciscus is vast altijd gebleven. Maar haar bakvisstatus groeide uit tot een eigen spirituele weg van liefde voor God en de medemens. Voor de wedstrijd heb ik het moment gekozen dat Clara besloten heeft om Franciscus te volgen. Daarom verliet Clara in de donkere nacht Assisi door het poortje waardoor alleen de doden werden weggedragen. Ze wilde dus alles achter zich laten. Franciscus knipte Clara ‘s haar af en zei daar symbolisch mee: weg met dat haar, weg met de ballast van die dingen die in het leven er niet toe doen. Daarmee deed zij precies het tegenovergestelde van Rapunzel, die juist haar lange haar uitrolde om zich (aan een man) te binden. De kern voor mij is, dat het haar er af gaat en dat staat voor heel veel: overgave, het oude leven achter laten, onthechten. Maar ook de Bijbelse betekenis: het verlies aan kracht (Simson), en ook Auschwitz: offer en vernedering. Clara wil zich identificeren met alle mensen die dit moeten ondergaan. Een radicaal besluit. Jute Voor de ondergrond heb ik jute stof genomen van een oude gebruikte zak. Ook de jurk van Clara is van dezelfde jute waar ik draadjes heb uitgehaald. Jute is voor mij de stof die ik associeer met eenvoud en dus des Clarissen en Franciscanen. Beslist niet een luxe stofje uit de stoffenzaak van Pietro Bernardone, de vader van Franciscus. Eigenlijk maak je nooit kleding van jute. De stof wordt gebruikt als verpakkingsmateriaal. Maar het past bij het eenvoudige leven dat Clara wil gaan leiden. Rafelrand en zelfkant Aan de ondergrond zitten rafelranden en een zelfkant. De ‘schering’ is de benaming voor de geschoren draden die over een weefgetouw zijn gespannen. Met de ‘inslag’ bedoelt men de draden, die bij het weven door middel van een spoel door de schering worden geslagen. Als dat aan de uiteinden losraakt, ontstaan er rafelranden. Een zelfkant is de "natuurlijke" rand van een lap geweven stof, daar waar de inslagdraden van richting veranderen. Ommekeer dus, terug naar het begin, de basis. Als theologe en pastor klinken rafelrand en zelfkant negatief in mijn oren. Het heeft dan namelijk te maken met mensen die op de een of andere manier niet willen of kunnen passen in de maatschappij. Vanuit het evangelie betekent dit dus contact leggen met mensen die aan de rand van de maatschappij leven, zoals verschoppelingen, zwervers, armoedzaaiers, asocialen, enz.. Clara deed dat, ook al ging ze het klooster in. Via het gebed en het geven van aalmoezen hielp zij deze mensen. Als beeldend kunstenaar klinken rafelrand en zelfkant mij veel positiever in de oren. Een rafelrand en vooral de zelfkant van de stof vind ik vaak heel mooi. De zelfkant van veel stoffen is vaak rijkelijk versiert, soms zelfs met gouddraad. Al bordurend bedacht ik mij dat Clara dat precies deed: namelijk mensen die los of aan de rand van de maatschappij stonden, aan de zelfkant, zette zij juist in het mooie (Goddelijke) licht. Als je Clara heet (= helder, blinkend, glanzend, schitterend, lichtje in de duisternis), dan is dat misschien wel je opdracht. Namelijk zij die ongezien zijn en onzichtbaar lijken in de wereld, zette Clara juist in het prachtige (goddelijke) licht. Mystica Mystiek is hip tegenwoordig, maar bestaat al eeuwen. Bij beleving van de mystiek van tegenwoordig wordt het goddelijke of God, lijfelijk beleefd. Het is heel individueel en het past dus goed bij de individuele samenleving waarin religie als privé wordt gezien. Officieel is Clara geen mystica, te veel verbonden en begaan met anderen. Officieus vind ik haar dat wel. Als je ooit van puberale bakvisliefde uitgegroeid tot heilig wijf van goddelijke liefde, ben je voor mij een mystica. Juist dat was de Bron van alles. Daarom heb ik een goudenrandje om haar geborduurd. Franciscus Geen Clara zonder Franciscus, zij was immers een van zijn eerste volgers. Het was Franciscus die Clara ’s haar afknipte. Maar dit beeldend werk gaat om Clara. Daarom heb ik Franciscus onopvallend in de doek geborduurd. Alleen als je de doek in het licht houdt, is Franciscus (doorschijnend) zichtbaar. Foto De foto’s van mijn werk zijn niet optimaal. Helaas heb ik geen dure foto-apparatuur. In passende sobere en eenvoudige stijl zend ik de foto’s.

Comments:
Er zijn geen reacties.
U dient ingelogd te zijn om een reactie te kunnen geven!
Inloggen
Registreer